Wednesday, October 31, 2012

Traditioner byggs fort

Traditioner byggs fort. Fortare än en tror. Traditioner så som, säg, att skriva ett kort inlägg till deltagarna på Ung Pirats introduktionsutbildning efter varje tillfälle.

Nu vet jag att de flesta av er inte gått denna, och därmed inte kan förväntas känna till detaljerna i sammanhanget. En kort sammanfattning av vad dessa utbildningstillfällen innehåller skulle se ut så här: två dagars föreläsande och allmänt introducerande, följt av två dagars Brysselvaro. Under de första två dagarna brukar jag vara med och vara både föreläsande och introducerande; under de två andra dagarna brukar jag vara någon annan stans.

För att inte försvinna allt för abrupt så skriver jag dessa inlägg. Som tydligen, enligt rykten från säkra källor, läses för deltagarna innan flyget till Bryssel händer. Antingen som en åminnelse om gamla andar eller som ett sätt att fördriva väntetiden - eller bägge.

Traditioner byggs fort.

Så som, säg, själva utbildningarna. För ett år sedan fanns de inte, och under det gångna året har jag varit med om att bygga upp någonting som förmodligen kommer att leva kvar bortom mig. Jag var med om att skriva de första planeringsdokumenten, och har sett det hela växa från idé till realisation och konsekvens. Jag är alpha, men inte omega, och även om jag varit med om alla tillfällen hittills så inser jag att det kommer komma en dag när min skapelse klarar sig utan mig.

Jag har skapat någonting som kommer överleva utan mig. Och som kommer ha effekter som är går långt utöver vad jag egentligen förstår. Både i termer av omedelbara upplevelser och lite mer svårfångade reflektioner över längre tid. Nära hundra personer har trots allt redan genomgått introduktionen, och det vore ett intressant projekt att försöka sammanställa vilka idéer deltagarna har genomfört efteråt.

Ty effekter har det haft. Ibland väntade, ibland oväntade.

Vilket, onekligen, är en käftsmäll rakt i magen på tanken att det inte går att förändra världen. För det går ju! Jag har ju gjort det, och de som har förändrat världen efter att ha blivit introducerade har många gånger hälsat att jag haft någonting med saken att göra. Jag, och/eller det team av kunniga personligheter som finns på plats. 

Det går att förändra världen till det bättre. Och det går att bygga traditioner och institutioner som kommer se till så att världsförbättringen sker på ett systematiskt och planerat vis. Med resurser snarare än förtvivlan. Det kan göras.

Nu ska inte detta läsas som ett "hej och tack för fisken". Jag är inte klar med att vara den uråldrige representanten från en tidigare generation av pirater än, och den som till äventyrs känner att det finns världsförbättrande kvar att göra kan fortfarande få min och Ung Pirats hjälp att göra just detta.

Traditioner byggs fort. Let's do it. På ditt sätt.

Flattr this

No comments:

Post a Comment