Tuesday, January 24, 2012

#95teser #18 - Det evigt effektiva samtalet

Ibland händer det att jag springer in i folk från nätet när jag är ute i ränner i världen. Vilket, onekligen, alltid är en trevlig överraskning - särskilt när det gäller valet av samtalsämnen vi råkar diskutera. Ty vanligtvis handlar det om någonting jag delat med mig av, men glömt bort sedan dess.

Ni som följer mitt twitterflöde vet att jag tipsar om ohemult många saker. Särskilt genom att retweeta saker - att kopiera är heligt, trots allt.

Nu senast råkade det halka in på Thought Catalog - denna underbara sida. Som lever på att folk skriver in sina personliga reflektioner eller märkligheter, och på att andra författare/läsare sedan tipsar världen om dessa texter genom det mirakel som är sociala medier.

Det fungerar, bevisligen.

Och det fungerar så till den grad att det går att bygga hela affärsmodeller på det. Inte minst sedan många av oss slängt ut både radio och teve - och inte heller orkat skaffa oss någon tidningsprenumeration - och inte längre är mottagliga för reklam i traditionell bemärkelse.

Men det som kommer till oss med en tillhörande rekommendation via de nyare kanalerna fungerar desto bättre.

Och däri ligger poängen i tes #18: Companies that don't realize their markets are now networked person-to-person, getting smarter as a result and deeply joined in conversation are missing their best opportunity.

Och det bästa är att du kan använda detta, redan här och nu. Om du ser någonting bra på internet - berätta för alla du känner om det! Ju mer du berättar om det, desto större spridning får denna bra sak. Och innan du vet ordet av det så kommer du att hamna i spontana konversationer om det. När du som minst förväntar det.

Ingen betalar mig för att skriva om Thought Catalog. Men det händer ändå. Och ingen betalar mig för att skriva om just dig och dina projekt.

Men det skulle kunna hända ändå.

Andra spontana tipsare: Erik, Marie och Christer.

Flattr this

1 comment:

  1. Man får mer och mer en aning om Ens bekymmer med inkomster. Samvetet rymmer inte all skuld i världen, denna motor i dess snurrande värdeförmering utan annat ändamål än att tömma fickorna på folk och byta plustecknet till minus i deras kontotablå.
    Tgår var jag inom almega för att bilda mig en uppfattning om vad de sysslar. Det blev en post avfattad till deras IT-avdelning om vikten av att tjänstesektorn inte förblindade av fartyra glömde vikten av att skapa tillit och vinna i trovärde.
    Jag kom att tänka på en Magnihasa, å undra, om inte En här kunde designa sig oundgänglig på även ett varuformsmässigt sätt på ett för plånboken lämpligt vis... kolla in, vetja!

    ReplyDelete