Tuesday, January 10, 2012

#95teser #10 - Nätet förändrar allt

Ni kanske har märkt att det finns något av ett underliggande tema till mina skriverier på sistone. En subtil bakgrund av någon slags åsikt om samtiden. En vag aning om den tid som komma skall. Och den överensstämmer rätt väl med dagens tes:

10. As a result, markets are getting smarter, more informed, more organized. Participation in a networked market changes people fundamentally. 

Notera fetmarkeringen på den andra meningen. Deltagande i nätverkande marknader förändrar människor i grunden. Förändrar. I grunden.

Vissa antyder ibland att jag är något repetitiv i mitt påpekade att livet är annorlunda så här efter att det kroniskt akuta informationsunderskottet blivit ett hjälpbart tillstånd. Jag föredrar att se det som att min pedagogiska metodik fungerar.

Ändå är det svårt att understryka nog hur mycket saker förändrats med nätets intåg. Hur många gånger har du, exempelvis, ringt någonstans för att fråga om deras öppettider?

Enkel information är någonting som helt enkelt finns tillgänglig numera. Och det på en sådan skala att det är svårt att komma ihåg den tid då den inte var det. Vad heter huvudstaden i land x? Vad är numret till y? Finns bok z inne på biblioteket?

Går det att få tag på saker billigare än där jag brukar köpa dem?

En behöver inte gå omkring och undra över saker och ting längre. Svaret på de flesta spontana frågor som dyker upp tenderar att finnas en snabb sökning bort - liksom svaret på de flesta viktiga obesvarade frågor som en baserar sina viktigare beslut på. En behöver bara komma på tanken att ta reda på hur ladet ligger.

Det var länge sedan vi behövde lita på att vi eller någon i närheten kom ihåg saker och ting utantill. Och det är precis lika länge sedan cyniska affärsmänniskor kunde basera sina verksamheter på fenomenet att vanliga människor inte visste att det de erbjuder kan fås billigare om en bara orkar gå två kvarter bort.

Det kroniska informationsunderskottet håller på att försvinna. Och det förändrar allt.

Dagens andra informatörer: Marie, Christer, Qer och Erik.

Flattr this

3 comments:

  1. Nuförtiden läser jag bloggar med en trög men fungerande Android. Detta gör kommentering mycket mer tidskrävande än annars, varför jag ägnar mig åt det mer sällan. Men jag läser samtliga dina inlägg, och uppskattar dem!

    ReplyDelete
  2. Tänk hur mycket jobb det skulle vara att framföra samma budskap för bara femton år sedan. Du skulle behöva leta upp min adress, skriva ett brev dit och inte veta ifall jag fått brevet eller inte förrän ett svar kom.

    Nya tider, bättre tider.

    Med det sagt - tack! :3

    ReplyDelete
  3. Faxen var ett stort framsteg på 80-talet. Det saknar jag. Och det var mellan 25 och 30 år sen.

    ReplyDelete