Tuesday, August 31, 2010

Sverigedemokraterna vs Piratpartiet

Jag må vara partisk, men jag kan ändå inte låta bli att notera en viss skillnad mellan Piratpartiets och Sverigedemokraternas syn på världen. Denna skillnad går förvisso att formulera på ett långt, filosofiskt och politiskt sätt, men jag anar att skillnaden nog framgår bättre om vi lägger upp det så här.

Sverigedemokraterna: SD-motor.

Piratpartiet: framtidsvisioner anno 2022.

Jag vet inte riktigt varför, men jag anar en viss nyansskillnad här. På något vis. Det kanske bara är en liten sublim aspekt som jag vagt förnimmer på avstånd, men - den finns där. Skillnaden. Den ack så undanglidande men ändå nästan påtagliga skillnaden.

Den är värd en notis.

Flattr this

1 comment:

  1. Jag förstår vad du menar.
    Samtidigt känner jag att den fuldesignade SD-motorsportsidan är mindre "otäck" ren subjektiv känsla.

    Samma subjektiva känsla gör att PPs snygga sida med "bioniska människor", alla bilder är på böcker, någon blomma i fint fraktalmönster och silikonkretsar känns mer som en hemsida som skulle passa någon slags modern sekt. (Extrema sekter brukar vara bra på grafisk design, "snygghet" och att se moderna och "fräscha" ut).

    Jag är orolig att PP alienerar dem som inte känner sig som en del av den nya datoriserade, rena, snygga världen.

    Är själv bonnig (alla inom 5 km kallas "granne" och vi har nyss fått ADSL ut hit) och jag tänker rösta på PP, men jag känner som jag inte tillhör samma kultur. Kunde lika gärna bo på en annan planet jämfört med många PP:are.

    Man ska inte underskatta vikten av känslor och identitet i politiken. Kanske PP skulle satsa lite på att visa sig på skogsmaskinsshower hehe.

    ReplyDelete