Wednesday, August 4, 2010

En metakommentar

Jag noterar att min ömme bloggkollega borta på Svensk Myndighetskontroll har haft något av ett förhöjt intresse för bloggkommentarer på sistone, med inte mindre än fyra inlägg samma tema på kort tid. Jag skulle kunna gå igenom inläggen mer detaljerat var för sig, men eftersom alla uttrycker samma andemening så känns det bättre att sammanfatta den på en gång. Here goes:

"När du kommenterar någonting, så låt gärna bli att vara ett moron."

Detta är en väldigt sund tes, som jag tror de allra flesta nickar instämmande till. Det finns förvisso olika definitioner av vad en "moron" är för något, men jag tror den generella inriktningen kan fångas med följande enkätutdrag:

"Du läser ett inlägg skrivet av någon med en annan politisk uppfattning än du. Vilken inställning intar du i din kommentar?
1. Även om vi kanske inte är överens i alla frågor, och ibland har vad som tycks vara milsvida skillnader i vår uppfattning om sakers natur, så är jag ändå intresserad av att ha en respektfull och nyanserad diskussion om ämnet i inlägget ovan, och kommer nu att försöka delge min syn på saken utan att trampa dig på tårna.
2. DU HAR FEL, JAG HAR RÄTT, SLUTA HA FEL!"

Ni anar säkert vilket av dessa alternativ som är mer moroniskt än det andra.

Berätta gärna om den här skillnaden för resten av internets invånare. Jag anar att väldigt många kommer att stanna upp, tänka över sitt beteende och försöka reformera sin framtoning framöver när de nås av budskapet. Så låt inte mig och min ömme bloggkollega står ensamma mot världen - sprid ordet!

Det här är förstås en subtil skillnad, så du kanske kommer att behöva förklara det hela en smula för åtminstone någon. Jag är optimistisk om att vi kommer att lyckas åstadkomma en positiv förändring, dock.

Tillsammans är vi ju, som bekant, många. -

Flattr this

2 comments:

  1. Nä du har fel. Du vill bara att alla kommentarer ska vara gratis.

    ReplyDelete