Wednesday, October 7, 2009

Ordens makt

Miku - mitt hjärtas flammande låga - föreslog att jag skulle skriva om barnkorsord. Detta då hen fått in folk från google som sökt på just barnkorsord till sin bloggsak i flera år nu. Och, eftersom jag gillar er som råkar hitta hit google-ledes, så ville jag bara säkerställa att ni hittar mig även på relevanta sökningar. Och inte bara på inriktade och snäva sådana.

Now, vilka fler ord kan vi slänga in för att få in kul folk? Vi skulle ju förstås kunna slänga in de vanliga sex-relaterade orden, men eftersom jag är asexuellt aktiv så känns det en smula ohederligt. Och så kan vi ju inte ha det. Folk som söker på tips om det här med att ge bra oralsex är dessutom inte min målgrupp, så - vi skippar det.

Alldeles nyss hade sociologistudenterna en hemtenta. Det är tydligen samma varje år, av någon anledning. Den handlar om Beverley Skeggs diskursiva positionering och om Nancy Frasers bifokala perspektiv, och om hur dessa två tankegångar kan kombineras med varandra. Eller, rättare, om Skeggs är bifokal i sin teori om klassamhället på ett sådant sätt att Fraser skulle nicka uppskattande. Delen om Beck, Sennett, Carleheden och de där andra är generellt sett lite lättare, så den tänkte jag skippa. Varje år funderar jag på att skriva ett inläg om dessa personligheter i tid till tentan, så att folket kan smyga in hit och bli upplysta, men det blir aldrig riktigt av.

Retorikstudenterna hade också tenta. På basic begrepp och stilfigurer, så som ethos, pathos, logos, anafor, epifor, metafor, metonymi, statuslärans alla ord, piestis, doxa, kairos, intellectio, inventio, elocutio, actio, memoria, docere, movere, delectare, - osv. Jag hann tydligen inte skriva om det den här gången heller.

Sen har vi de som finner mig genom att söka på Encyclopedia Dramatica. Jag vet inte riktigt vilka ni är eller hur ni lyckas, men ni är välkomna i vilket fall som helst. Mina kollegor i Piratpartiet är välkomna de med.

De flesta av alla de här orden vore förstås direkt elaka att ha i ett barnkorsord, men det hör till. -

No comments:

Post a Comment