Saturday, August 15, 2009

Angående originalitet och stuff

Jag har aldrig påstått mig vara överdrivet originell häromkring. Det vore lite smått korkat av mig, eftersom det mesta jag gör är att minnas saker jag läste för länge sedan och expandera över begrepp som vem som helst har tillgång till. Den stora sanningen är att om en orkar sig iväg till sitt lokala universitetsbibliotek och tar en random grundbok i något av mina ämnen så kan en relativt omedelbart hitta saker som jag skrivit om. Och, om en är ens det minsta lilla uppmärksam, att jag har väldigt många fel om saker och ting - i alla fall om boken får säga sitt.

Vilket onekligen får en att ställa sig frågan - varför skriva saker om vem som helst kan läsa det jag tänker skriva utan att jag lyfter ett finger? Why bother?

En tanke är ju förstås att de allra flesta - försök inte ens förneka det - inte orkar sig iväg till sitt lokala universitetsbibliotek för att läsa bokarna i fråga. Att då sammanfatta deras tankegångar i en mer lättåtkomlig form gör deras livslängd så mycket längre, och deras spridning så mycket större. Sharing is caring, ni vet.

En annan tanke är att de som av någon anledning orkat/tvingat sig igenom dessa bokar får en igenkänningsupplevelse - "hey, den här Johanna/Magnihasa/whatever-människan pratar om saker jag kan, som jag har läst om! Jag är inte ensam!" Gemenskap är också caring, ni vet.

En tredje tanke är att göra dessa tankar till en del av vardagen. Både din som läsares vardag, genom att du drabbar samman med dem (om än i all korthet) häromledes, och i min som skribents, genom att jag drabbar samman med dem i den så kallade skrivprocessen. Och saker som är en del av ens vardag är lättare att förstå och komma ihåg än sådana som en bara drabbar samman med lite då och då.

En fjärde tanke är förstås att om jag inte gör det, så kommer ingen annan att göra det heller. Och så kan vi bara inte ha det. Vad vore världen om jag inte sparkade på den lite då och då?


Så. Orka originalitet. Som självändamål är det ganska jobbigt, eftersom det alltid finns någon som gjort det en tänker sig vara originell med att göra. Det är också rätt onödigt, eftersom det är hur lätt som helst att framstå som originell när ens källor ligger gömda på ett så obskyrt ställe som ett universitetsbibliotek där ingen kommer åt dem. Så länge en inte erkänner det hela, förstås.

Now, nu gäller det bara att lista ut vad nästa inlägg ska handla om...

No comments:

Post a Comment